Sunday, April 17, 2016

Kunnen muzikanten zich organiseren en betaald krijgen voor hun werk

Muzikanten krijgen vaak het aanbod om gratis op te treden, omdat dit exposure op zou leveren. Soms betalen werkgevers minder dan wat ze hadden afgesproken of helemaak niets. Onderzoekers hebben met 70 muzikanten gesproken in Londen, Parijs en Ljubjana en schreven erover in tijdschrift Jacobin.

Sommige vakbonden proberen muzikanten te steunen. De Britse Musicians’ Union heeft bijvoorbeeld een campagne Work Not Play om werkgevers die muzikanten vragen om gratis op te treden te name and shame-en. Maar het valt niet mee om muzikanten te organiseren:

There are significant obstacles to such efforts, due in no small part to many musicians’ skepticism of unions. In France anarchist ideology is also alive and well in the music scene, and we found widespread resistance to the idea of formally regulating labor markets.

Sommige muzikanten uiten via onderlinge contacten en via de sociale media kritiek op slechte werkgevers. Sommigen gaan nog een stap verder en organiseren zich in collectieven die de arbeidsverhoudingen willen veranderen. In Ljubjana bijvoorbeeld:

we spoke to members of collectives founded on egalitarian principles that had created alternative venues and production and distribution channels. They also built new relationships with venues, asking the venues to commit to pre-agreed pay rates in return for booking them for well-attended cultural events. While these collectives fight to improve material conditions for musicians, they have also projected a radical political message against the privatization and commercialization of venues and distribution channels.

Ian Greer, Barbara Samaluk, & Charles Umney. Work Not Play.

No comments: