Tuesday, November 6, 2012

De rol van vakbonden bij de Amerikaanse verkiezingen

[Update: hier een analyse van de resultaten van vakbondscampagnes] - Vakbonden spelen een belangrijke rol in Amerikaanse verkiezingen, al is niet iedereen zich daarvan bewust. Ze kunnen misschien niet zoveel geld uitgeven als de grote bedrijven, maar dit compenseren ze door grote aantallen vrijwilligers in te zetten die werknemers overhalen om te gaan stemmen. In 2008 noemde de Wall Street Journal de vakbonden ‘the single-strongest force in elections, outside of the presidential candidates and the national parties’.  Hoe verschilt de huidige campagne van eerdere campagnes?

Niet alleen vakbondsleden
Er is veel aandacht voor de Citizens United-uitspraak van het Hooggerechtshof, waardoor er nu enorme geldbedragen aan campagnes kunnen worden uitgegeven. Een minder bekend bijeffect van de uitspraak is dat vakbonden niet langer gebonden zijn aan regels die bepalen dat ze alleen hun eigen leden mogen aanspreken:

“Trust me, it's a horrible, horrible thing, and it's corrosive to democracy,” [AFL-CIO President] Trumka says of Citizens United. “The only good thing it did is, it gave us the ability to do a super PAC so that we could talk to nonunion workers.”

Daarnaast hebben vakbonden de banden aangehaald met andere organisaties, waaronder online campagneorganisatie MoveOn.org, burgerrechtenbeweging NAACP en Planned Parenthood. In combinatie met het feit dat ze nu ook met niet-leden mogen praten, zorgt dit ervoor dat ze veel effectiever campagne kunnen voeren:

“In 2000, canvassers might be able to reach only 20 doors in a two-hour shift, but now they can knock on 40 or 45 doors,” said Sasha Bruce, the A.F.L.-C.I.O.’s national campaigns manager. “And when we get people from other groups to join in, we’re literally knocking on hundreds of thousands more doors than we have the capacity to do on our own.”

Innovatie
Veel kranten hebben opgemerkt dat de AFL-CIO gebruik maakt van Facebook zodat vakbondsleden leden van hun sociale netwerk kunnen benaderen om ze over te halen om te gaan stemmen. Belangrijker is misschien wel dat de vakbonden actief betrokken zijn bij empirisch onderzoek naar effectieve manieren om kiezers te mobiliseren. De New York Times beschrijft hoe de AFL-CIO betrokken was bij de oprichting van een onderzoeksinstituut met de naam Analyst Institute:

The group almost entirely bypassed the brand-name consultants whom campaigns like to unveil in press releases. “It’s not the big names on the door,” says Maren Hesla, who directed Emily’s List’s Women Vote! campaign. “It’s all the — God love them — geeky guys who don’t talk to clients but do the work and write the programs.”

De lessen van het empirisch onderzoek die de New York Times citeert (bijvoorbeeld dat de opkomst stijgt als je mensen vraagt naar de manier waarop ze gaan stemmen, of als je door laat schemeren dat je weet dat ze de vorige keer niet hebben gestemd) zijn niet echt cutting edge maar wellicht is het nieuws vooral dat ze nu op grotere schaal worden toegepast. Een bemoedigende uitkomst is dat mensen beter reageren op saaie enveloppen dan op glossy full-colour brochures.

Ohio
Analisten zijn het erover eens dat Ohio wel eens de doorslag zou kunnen geven bij de verkiezing. Vakbonden zijn al vroeg begonnen om hier campagne te voeren. Harold Meyerson van de American Prospect:

America’s most politically active union, the Service Employees International Union (SEIU), first deployed staffers to Ohio and key battleground states in March, says SEIU President Mary Kay Henry, with whom I spoke by phone on Saturday afternoon as she walked precincts in Cleveland. SEIU hasn’t confined its outreach to its roughly 30,000 Ohio members: 151 members from other states have taken off from their jobs to work fulltime in Ohio, 140 paid canvassers were hired for a joint project with another voter mobilization group, Progress Ohio, and roughly 2,300 SEIU members have volunteered to walk and phone this weekend and on Monday and Tuesday. All these campaign workers are focusing not just on SEIU members but on the state’s African-American and Latino voters as well.

Meyerson voegt hieraan toe dat er sprake is van een ‘high level of strategic coordination within what is still, formally, a divided labor movement’. Terwijl de SEIU zich richt op de zwarte en Latino-gemeenschappen, heeft de AFL-CIO meer dan een miljoen vaak blanke Ohioans lid gemaakt van het Working America-programma.

In Wisconsin en Ohio hebben vakbonden campagne gevoerd tegen anti-vakbondswetten waar de gouverneur mee kwam. In Ohio hebben de vakbonden gewonnen, mede dankzij een campagne van Working America die volgens het Analyst Institute ‘highly effective’ was. De campagnes in de staten hadden nog een effect:

“Unions have basically been in campaign mode for two years,” said William Powell Jones, a University of Wisconsin labor historian. “They’re stronger as a result.”

Lange termijn
David Moberg van In These Times stelt dat de politieke campagnes, en dan vooral de campagnes die zich mede richten op niet-leden en waarin wordt samengewerkt met andere organisaties, de vakbonden op de langere termijn sterker kunnen maken. Hij citeert een woordvoerder van de AFL-CIO die betrokken was bij de campagne in Ohio:

“Whether you were in a union or not, you saw organized labour last year as people in the community teaching our kids, keeping them safe, people plowing the snow and picking up trash. This is us.”

Moberg voegt hieraan toe:

By reaching out and organizing working-class communities politically, unions may expand that feeling more broadly among workers that the labour movement “is us” as well. And that’s a political victory that might last many election cycles.

No comments: