Friday, November 4, 2011

Een jaar lang acties tegen bedrijven die de belasting ontwijken

Het begon een jaar geleden als ‘een idee en een hashtag’; sindsdien is het uitgegroeid tot een grootschalige campagne van burgerlijke ongehoorzaamheid tegen bedrijven in Groot-Brittannië – en de VS – die de belasting ontwijken. Het idee achter de UK Uncut campagne is dat bedrijven niet de kans zouden moeten krijgen om belastingen te ontwijken, zeker niet in deze tijd van ingrijpende bezuinigingen op publieke voorzieningen. In sommige opzichten kan Uncut worden gezien als voorloper van de Occupybeweging.
UK Uncut heeft op zijn website een overzicht geplaatst van de acties het afgelopen jaar. In februari bijvoorbeeld ‘hebben we crèches, wasserijen, klaslokalen, bibliotheken, daklozenopvang, toneelverenigingen, klinieken, jongerencentra, banencentra en sportcentra ingericht in banken in het hele land. We hadden een eenvoudige boodschap: het is hun crisis, laat zij ervoor betalen’. PR-experts discussieerden hoe bedrijven zouden moeten reageren op acties van UK Uncut (“Erken dat de problemen ingewikkeld zijn, vermijd arrogantie of frustratie, en toon enige bescheidenheid wanneer dat gepast is, zonder toe te geven aan onredelijke eisen”).

No comments: