Saturday, November 1, 2008

Marketeers van alle bonden, uw nemesis is hier

[Bijdrage van Willem Dekker] - Laatst een opfriscursus organising gehad. Vier dagen met een wisselende samenstelling van ‘oude’ en nieuwe organisers van ABVAKABO FNV en FNV Bondgenoten, vervoer, zorg, handel en mijn eigen sector, de schoonmaak. Leuke groep, goede mensen, weer veel geleerd. Leg maar eens uit wat een vakbond is in vier zinnen, een goede oefening voor iedereen lijkt mij, moeilijker dan je denkt in ieder geval. Organising, een nieuw hip woord binnen de vakbeweging, alleen bedoelen veel mensen er veel verschillende dingen mee. Wat is het?
Toen ik als caissière de vakbeweging binnen rolde, na een mislukt avontuur als linkse student, heb ik vooral de vakbond van binnen leren kennen. De zaaltjes in Utrecht en Sloterdijk, twee dagen ergens op de hei en natuurlijk de verschillende rookruimtes. Marketing types, beleidsmedewerkers, geclusterde gele post its vol ideeën, genante teambuilding activiteiten en brainstormen, vooral veel brainstormen: Wat voor internetsite hebben we nodig? Waarom worden jongeren geen lid? Hoe benaderen we jongeren? De FNV als merk in de markt. Een benadering die ik de easy way out zou willen noemen.
Wat ik als organiser heb geleerd in de afgelopen drie kwart jaar die ik met schoonmakers heb door gebracht in Utrecht, Den Haag, Leiden en Rotterdam, is dat het er niet om gaat hoe we niet-leden benaderen, maar dát we ze benaderen. Meer doen en minder denken, sorry, ik bedoel brainstormen. In een distributie centrum van Super de Boer zag ik hoe een kaderlid, niets meer deed dan dit, resultaat: twintig jonge leden in een ochtend. Organising, de nemesis van marketing.
Toen ik vanmorgen naar het Centraal Station liep las ik dat ik voor 25 euro lid kon worden van FNV Bondgenoten voor zes maanden [als onderdeel van de ‘Power to..’-campagne - red.]. Drie stappen verder las ik dat ik voor minder dan twee keer dat bedrag met een vliegtuig naar Spanje kon. Power zit niet in een poster en een introductie aanbieding, dat zit in organisatie en organisatie begint met een gesprek, face to face of one on one in een home visit, in organisers jargon.
Ja, wij komen bij de mensen thuis en plaatsen zo de vakbond waar die thuis hoort, in het dagelijks leven van de mensen. Ik snap dat notities schrijven en postercampagnes ontwerpen, een stuk veiliger is, easy zoals ik al schreef. Maar als we iets willen veranderen moeten we geen leden werven, maar een vakbond opbouwen, power to de werkvloer. Daar draait het bij organising om. Holle retoriek? Ik zal nog even toelichten wat we precies doen dan.
Een organiser staat in direct contact met werknemers, hij of zij stimuleert zelforganisatie. Kort gezegd, betekent organising terug naar de basis van de bond: de leden en 'nog niet leden'. Organising is zeer planmatig en gestructureerd, van de manier waarop we werkplekken in kaart brengen, tot de manier waarop we bijna volgens een script gesprekken voeren met werknemers. Een script dat van een geïndividualiseerd probleem naar een collectief perspectief tot verandering voert. Organising betekent ook weg van het kantoor, het is de bedoeling dat ik bij mijn tijdsindeling 80 procent van mijn werktijd 'in het veld' doorbreng.
De boodschap is altijd hetzelfde, maar verpakt in de actualiteit van CAO-strijd, CAO-naleving, petitie of actie. Die boodschap is: niet ik, maar jullie zijn de vakbond. Alleen als jij en je collega's zich organiseren en samen problemen het hoofd bieden, kun je iets veranderen.
We moeten als vakbeweging serieus voor organising kiezen en in de cursus zag ik dat we de goede kant op gaan. Dus marketeers aller bonden, verenigt u, uw nemesis is hier.

Willem Dekker is organiser in de schoonmaaksector bij FNV Bondgenoten. Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in het nieuwe vakbondsmagazine VERS (info).

No comments: