Friday, November 28, 2008

FNV start bestuurderstraject allochtone vrouwen

Vanaf februari 2009 gaat de FNV 25 allochtone ‘topvrouwen’ opleiden voor leidinggevende bestuursfuncties bij aangesloten bonden. Tijdens het programma dat tien maanden duurt lopen de deelnemers stage bij één van de bonden.
FNV-voorzitter Agnes Jongerius: “De tijd is naar mijn overtuiging nu meer dan rijp dat ook allochtone vrouwen doorstoten naar hogere leidinggevende posities binnen de FNV [...] Ik ben daarom blij dat de Vrouwenbond een bestuurderstraject voor talentvolle allochtone vrouwen is gestart”.
Jongerius zegt dat de positie van vrouwen duidelijk verbeterd is sinds de dag waarop zij haar carrière binnen de vakbeweging begon. “Ik ben aangenomen als vakbondsbestuurder bij de Vervoersbond FNV, omdat men op een gegeven moment inzag dat de mannencultuur doorbroken moest worden en er vernieuwing nodig was. Ik heb er geen enkele moeite mee dat ik het product ben van het positieve actiebeleid voor vrouwen binnen de bond”. Inmiddels is het normaal geworden dat de grootste bonden vrouwen in hun hoofdbesturen hebben.
Het bestuurstraject voor allochtone vrouwen is een initiatief van de FNV Vrouwenbond in samenwerking met andere bonden, de vakcentrale, multicultureel instituut Forum en opleidingsinstituut ROI. Belangstellenden kunnen tot 22 december solliciteren.

No comments: