Sunday, June 15, 2008

Succesvolle campagne bij supermarkt

Van de mensen die in supermarkten werken is misschien een procent of tien lid van een vakbond. Op een distributiecentrum in Beilen is maar liefst 80% van het vaste personeel lid van FNV Bondgenoten. Sinds kort is ook nog eens 50% van de uitzendkrachten - veelal jongeren tussen de 16 en 25 jaar - lid van de bond.
Het begon een jaar of drie geleden, vertelt Bart Plaatje, kaderlid van FNV Bondgenoten. Door een reorganisatie bij de plaatselijke Laurus-supermarkt (inmiddels Super de Boer) dreigden er veel banen te verdwijnen. Er ontstonden spontane acties met als uitkomst dat de banen van het overblijvende personeel zeker werden gesteld.
Plaatje liet zich inspireren door de organising-aanpak die is ontwikkeld door vakbonden in Amerika. Aan werknemers wordt gevraagd welke kwesties belangrijk voor ze zijn en daarover worden campagnes gevoerd. “Maar het is niet zo dat we elke dag met strijd bezig zijn hoor”, aldus Plaatje, “er moet ook gewoon gewerkt worden”.
Een paar weken geleden meldde zich een aantal uitzendkrachten bij de bond, met de vraag of die ook niet iets voor hun kon betekenen. Zorg dat er zestig mensen in een zaaltje zitten, dan gaan we erover praten, zo was de reactie van Plaatje. De bijeenkomst heeft inmiddels plaatsgevonden. Men gaat nu aan de slag met problemen die werden gemeld rond werkdruk en het feit dat uitzendkrachten soms zonder beschermende kleding moeten werken.
Inmiddels wil het personeel van de Albert Heijn in Zaandam ook aan de slag met de organisingaanpak zoals die in Beilen wordt toegepast. Ook bij werknemers van schoenenketen Scapino is er belangstelling.
Meer informatie. Foto: Anita Imming

No comments: