Sunday, December 2, 2007

Creatief verzet onder werkbloggers

Wantrouwen ten aanzien van bedrijfsjargon; verachting voor managementgoeroes, bedrijfsrituelen en seminars; zorgen over de vervagende grens tussen werk en privé; en creatieve en subversieve methodes om tijd te verspillen op het werk. Dit zijn de favoriete onderwerpen van zes werkbloggers in een antropologisch onderzoek van Abigail Schoneboom.
IT-specialist en blogger Tim beschrijft hoe hij een lijst bijhoudt van klusjes die eigenlijk niet bestaan, om indruk te maken op zijn baas. “Ik verzin ze gewoon en dan streep ik ze door zodat het eruit ziet alsof ik er goed in ben om dingen af te maken”.
Ondanks hun kritische opvattingen over het bedrijfsleven zijn deze bloggers terughoudend om ‘hun creatieve productie te koppelen aan een vakbondsagenda’. Ze verkiezen ambiguïteit boven een duidelijk ideologisch standpunt.
Toch zijn ze niet apathisch als het gaat om sociale kwesties. Volgens Schoneboom lijken ze een beetje op schrijvers als Charles Dickens. Hoewel hun ambities in de eerste plaats literair zijn, leveren ze ook sociale kritiek.
Abigail Schoneboom, artikel over werkbloggen (registration required), Tims blog

No comments: