Saturday, October 20, 2007

Update: Kettle versus Facebook

Kettle Chips is erin geslaagd om de vakbond buiten de deur te houden, ondanks protesten op de populaire Facebook website. Het bedrijf lijkt echter verloren te hebben als het om zijn imago gaat. Het heeft het dure PR-bedrijf Hill & Knowlton ingehuurd om de schade te beperken.
Het conflict heeft geleid tot een discussie over internetcampagnes op de pagina’s van the Guardian. Pete Guest stelt dat “Facebook nog niet een medium is voor inhoudelijk debat: over het algemeen zijn de groepen opmerkelijk slecht ge├»nformeerd en worden mensen lid in een opvlieging of om een oppervlakkig statement te maken [...] De meeste gebruikers worden lid omdat hun vrienden iedereen uitnodigen om lid te worden van wat toevallig de groep du jour is, meestal de groep met de grappigste naam”.
Hij voegt eraan toe dat maar een paar honderd mensen lid zijn geworden van anti-Kettle groepen, terwijl ‘een angstaanjagende 155.287’ mensen lid zijn geworden van een groep die wil dat Top Gearpresentator Jeremy Clarkson premier wordt.
Voor zover internetcampagnes resultaten opleveren in de echte wereld, komt dit vooral doordat ze worden opgepikt door de reguliere media, voert hij aan.
Maar David Hencke stelt dat vakbonden hun dinosaurusimago moeten afleggen en de mogelijkheden moeten onderzoeken om jongeren te betrekken door middel van internetcampagnes. Hij wijst erop dat studenten en pas afgestudeerden tot de meest enthousiaste campagnevoerders op Facebook behoren. Van de Britse bonden heeft alleen pionier GMB een groep op Facebook.
“De vakbeweging moet een les leren van wat er met Kettle Foods is gebeurd. Arbeiders aller landen verenigt u, je hebt niets te verliezen – en alles te winnen – door online te gaan. Je zou verbaast kunnen staan over de steun die je krijgt”.
Facebook groepen hier en hier

No comments: