Saturday, October 13, 2007

Lokale campagnes voor fatsoenlijke salarissen

Vakbonden in Amerika en Groot-Brittannië hebben succesvolle lokale campagnes gevoerd om te zorgen dat werknemers een ‘living wage’ krijgen, een salaris waarvan je kan rondkomen. Een nieuwe handleiding legt uit hoe vakbonden in Londen het concept van de living wage gebruiken in campagnes en onderhandelingen.
De lokale overheid maar ook grote banken, adviesbureau’s en non-profits hebben de living wage opgenomen in hun aanbestedingsbeleid. Ze hebben een handvest maatschappelijk verantwoord aanbesteden ondertekend, waarin staat dat alle werknemers recht hebben op tenminste £7,20 per uur, 20 betaalde vakantiedagen, 10 dagen betaald verlof bij ziekte en vrije toegang tot een vakbond.
Adviesbureau KPMG heeft bovendien maatregelen genomen om de kloof tussen ‘gewoon’ en ingehuurd personeel te verkleinen. Personeel van onderaanbesteders volgt dezelfde inwerkprogramma’s als KPMG-personeel en draagt dezelfde uniformen.
Het begrip living wage is in Londen geïntroduceerd door de London Citizens coalitie. Het concept werd ook gebruikt in de Justice for Cleaners campagne, gemodelleerd naar de succesvolle Amerikaanse Justice for Janitors campagne. Justice for Cleaners richtte zich op de schoonmakers in zakendistrict Canary Wharf. Vaak moeten zij twee of zelfs drie banen nemen om rond te kunnen komen in de dure Britse hoofdstad.

TUC Living Wage handleiding; meer over de living wage campagne in Londen

No comments: