Wednesday, October 10, 2007

Internetcampagne tegen ‘union busting’

Twee groepen op de populaire Facebook website roepen op om Kettle chips te boycotten. Het bedrijf heeft een ‘union busting consultancy’ uit Amerika ingehuurd om te voorkomen dat werknemers lid worden van de Britse vakbond Unite.
Volgens internetexpert Rob Blackie “kan iedereen dankzij Facebook nu binnen enkele minuten een actiegroep oprichten - dus dit soort campagnes zullen steeds normaler worden”.
Miles Hubbard van Unite vertelde the Guardian dat hij verbaasd was over Kettle’s initiatief. “Ze zijn een goed bedrijf met een fatsoenlijke reputatie, dus we begrijpen niet waarom ze zo agressief doen over vakbondsactiviteiten”. Hij zegt dat werknemers hulp van de bond hadden ingeroepen omdat overwerk niet correct werd betaald.
De consultancy die Kettle heeft ingehuurd is onderdeel van de Burke Group, die een succespercentage van bijna honderd procent heeft als het gaat om het buiten de deur houden van vakbonden.
Het bedrijf wist echter niet te voorkomen dat de Britse vakbond T&G - inmiddels onderdeel van Unite - 400 werknemers van budgetairline FlyBe organiseerde. De Britse vakcentrale TUC biedt inmiddels ‘bust the buster’ trainingen aan voor vakbondsbestuurders.
Kettle maakt biologische, relatief dure chips die door sommige supermarkten onder hun huismerk worden verkocht (V&D introduceerde ze in 2005 onder de naam Le Marché). Het bedrijf is eigendom van durfkapitalist Lion Capital, dat ook de Hema bezit. De Hema is momenteel doelwit van de Schone Kleren Kampagne.

No comments: