Thursday, September 27, 2007

Steun voor campagne schoonmakers

De linkse beweging is te defensief en moet creatiever worden, vinden Thijs Vissia en Merijn Oudenampsen van Flexmens. Ze willen de positie van flexwerkers verbeteren, waaronder schoonmakers op Schiphol.
Flexmens wil sociale kritiek combineren met marketing en vormgeving. “Je kan best een heleboel oppikken van al die marketingdeskundigen. Het probleem van veel politieke bewegingen is dat ze zich afzonderen en marginaliseren, ook in hun esthetiek. Als je een nieuw publiek wilt bereiken, dan zal je de populaire cultuur moeten begrijpen”.
“Het heeft ook te maken met wat voor taal je gebruikt. Gebruik je woorden die gelijk aangeven: dit is de positie die wij ok vinden en dit is de positie die wij slecht vinden? Of gebruik je juist een veel opener taal waarmee je probeert gedaan te krijgen dat die persoon daar zelf over gaat nadenken?”
Flexmens steunt een campagne om schoonmakers op Schiphol te organiseren. “We gaan meehelpen om contacten te leggen met andere sociale bewegingen. Het idee is dat er een grote hoeveelheid steunbetuigingen komt vanuit het maatschappelijk middenveld, vanuit sociale bewegingen, vanuit kerken, vanuit huurdersorganisaties”.
Vakbond FNV Bondgenoten werkt samen met de Amerikaanse dienstenbond SEIU om de schoonmakers op Schiphol te organiseren. De SEIU heeft zeer succesvolle Justice for Janitors campagnes opgezet in Amerika en probeert nu een internationaal netwerk van schoonmaakactivisten te vormen.
Op maandag 15 oktober om 20.00 wordt in Amsterdam een informatieavond over de campagne gehouden in Broeinest. Interview met Oudenampsen en Vissia.

No comments: